GYIK

Gyakori kérdések és válaszok a H8-as és a H9-es vonalon 2019. február 4-től életbelépő változásokról

2019.02.01 14:55

Hol találhatók a H8-as és a H9-es HÉV-vonalán február 4-étől érvényes menetrendek?

Az érvényes menetrendek itt találhatók:

 

Hétköznap:

 

Örs vezér tere – Cinkota – Gödöllő/Csömör

 

Gödöllő/Csömör – Cinkota – Örs vezér tere

 

 

Hétvégén:

 

Örs vezér tere – Cinkota – Gödöllő/Csömör

 

Gödöllő/Csömör – Cinkota – Örs vezér tere

 

Honnan lehet tudni, hogy az érkező vonat gyorsított-e?

A jármű szélvédőjén, belülről (elöl és hátul egyaránt) egy piros színű tábla lesz kihelyezve fehér színű „Gyorsított” felirattal minden gyorsított vonatunkon. A járműveken és a hangos utastájékoztatással felszerelt állomásokon bemondásra kerül, ha a vonat bizonyos megállóhelyeken nem áll meg. Ezeken felül a BKK honlapján elérhető menetrendből előzetesen tudnak tájékozódni az utasok a vonatok megállási rendjéről: amennyiben egy megállóhely sorában  |  jelzés található, akkor ott az adott vonat nem áll meg, azaz a menetrendi oszlopban egy gyorsított járatot látunk.

A H8-as HÉV vonalán elfogadják a MÁV-START menetjegyeit, bérleteit, valamint utazási okmányait? És a H9-es HÉV-vonalon?

A H8-as HÉV-en elfogadunk minden olyan vonatjegyet, bérletet, illetve utazási okmányt, amelyek egyébként érvényesek lennének a Gödöllő és Budapest közötti vasúti utazás során. A H9-es HÉV-en a MÁV-HÉV Zrt. és a BKK Zrt. díjszabása érvényes.

A H9-en közlekedő piros dízel vonatok nagyobb zajjal közlekednek, mint a HÉV járatai?

A Desiro motorvonatok menet közben nem okoznak jelentősebb zajterhelést, mint a HÉV zöld motorvonatai.

Felszállhatok-e a HÉV-vonalán közlekedő piros Desiro vonatra Budapest-bérlettel, vagy csak vasúti bérlettel lehet azokon utazni?

A H9-es HÉV-en közlekedő Desiro motorvonatokon a MÁV-HÉV Zrt. és a BKK Zrt. díjszabása érvényes, tehát e viszonylat Budapest közigazgatási határán kívül távolság alapú (10 km-es HÉV menetjegy vagy 5 km-es HÉV bérlet) díjszabással használható.

A H8-as HÉV betétjáratai mikortól és meddig közlekednek?

A betétjáratok Kerepesről 5:54-től 8:09-ig 15 percenként, 14:39-től 18:39-ig 30 percenként indulnak Budapest felé. Budapestről Kerepes felé 5:26-tól 7:41-ig 15 percenként, délután 14:10-től 18:40-ig 30 percenként közlekednek betétjáratok. Ezeken felül Budapestről Mogyoródra 19:10-kor, Mogyoródról Budapestre pedig 19:53-kor közlekedtetünk egy-egy betétjáratot.

A H8-as és a H9-es HÉV vonalát érintő közlekedési változás követhető a FUTÁR alkalmazáson keresztül?

Igen. A FUTÁR alkalmazás a mindenkor érvényes menetrendi adatok alapján tervezi meg az optimális eljutási útvonalat, így vonataink menetrendi indulásai is láthatók benne.

Mi értelme van a betétjáratoknak? Hol van itt a sűrítés?

A sűrítés célja, hogy a Gödöllőn keletkező (vagy oda, azaz a végállomásra eljutni szándékozó) megnövekedett utasforgalmat úgy szállítsuk el, hogy közben a zsúfoltságot enyhítjük, lehetőleg a várhatóan nagy tömeg minél egyenletesebb elosztásával. A betétjáratokkal biztosítjuk, hogy a közbenső állomásokon, megállóhelyeken fel- és leszállók ne zsúfolt szerelvényeken utazzanak, illetve megakadályozzuk, hogy esetleg ne férjenek fel a vonatra. Kerepesről a reggeli csúcsidőben Budapest irányában óránként 4 helyett 8 indulást; Zsófialigetről, Kistarcsáról, Kistarcsa, kórháztól és Ilonateleptől pedig óránként 4 helyett 6 indulást hirdettünk meg. Gödöllő és Budapest között a 15 perces csúcsidei követést reggel és délután is egyaránt kibővítettük 30 perccel. 

Miért kell átszállni Cinkotán a H9-es HÉV esetében?

Nem mindig kell átszállni, csak azokban az időszakokban, amikor minden „zöld” HÉV a H8-as vonal megnövekedett utasforgalmát szállítja. A H9-es vonalon besegítő Desiro motorvonat vélhetően menetrendi késést okozna a H8-as és a H9-es vonal közös szakaszán (többek között a kevesebb ajtószám miatt, ami lassabb utascserét eredményez). Azért, hogy a menetrendi zavart elkerüljük, a Desiro a lehető legkisebb távolságot teszi meg a közös szakaszon, s emiatt Cinkotán át kell szállni az Örs vezér tere felé történő utazáshoz. Tehát átszállásra az Örs vezér tere és Csömör között közlekedő H9-es HÉV vonalán a munkanap reggeli és délutáni napszakokban kell számítani.

Miért nem megy el a Desiro Csömörről az Örs vezér terére?

Mivel a vonalon besegítő Desiro motorvonat vélhetően menetrendi késést okozna a H8-as és a H9-es vonal közös szakaszán (többek között a kevesebb ajtószám miatt, ami lassabb utascserét eredményez), így a számítások alapján úgy tűnik, hogy a legjobb megoldás az, ha a Desiro nem megy el az Örs vezér teréig; ez teremti meg a leggyorsabb és legsűrűbb menetrend biztosításának lehetőségét. 

Miért nem közlekedik a Desiro Örs vezér tere és Gödöllő között?

A tesztek, próbaüzemi tapasztalatok és számítások alapján a Desiro nem fér be a Gödöllő–Örs vezér tere közötti, gyakoribb követésre beállított menetrendbe (menetdinamikai jellemzői és a kevesebb ajtó miatti lassabb utascsere miatt).

Miért a H9-es vonal kapta a Desiro motorvonatot?

Azért a H9-es vonalon teljesítenek szolgálatot, mert ott okozzák a lehető legkisebb menetrendi eltérést, valamint a H9-es vonal egy szakaszán nincs felsővezeték, azaz a Desiro – mely egy korszerű, dízelüzemű motorvonat – hosszabb szakaszon tud ott közlekedni.

A H9-es vonalon a zöld vonatokat kivonják a forgalomból? Akkor most a Desiro lesz az új HÉV szerelvény? 

Megvizsgáltuk a rendelkezésre álló erőforrásainkat, és optimális járműelosztást alakítottunk ki a rendkívüli helyzetre való tekintettel. A járműtelepeken álló vonataink rendszeres, tervezett karbantartáson esnek át; a HÉV-nél nincs olyan műszaki hiba vagy egyéb ok, ami gátolja a teljes HÉV járműflotta kihasználását. A Desiro motorvonatokra a megnövekedett utasforgalom kompenzálása miatt van szükség, a megbízható, „zöld” HÉV-ekre továbbra is számítunk. 

Kistarcsa, kórház és Csömör között milyen jegyet vagy bérletet kell vásárolni? 

Kistarcsa, kórház és Csömör között a jelenleg is kapható, erre a viszonylatra érvényes 10 km-es kiegészítő HÉV menetjeggyel vagy 5 km-es HÉV bérlettel tud utazni; budapesti díjtermék vásárlása ebben az esetben nem szükséges.

Nem állt meg a HÉV a szokásos megállóban, mi történt? 

Amennyiben azt tapasztalják, hogy egyes megállókban (pl. Szentjakab, Zsófialiget, Kistarcsa, Kistarcsa, kórház, Ilonatelep) egy-egy HÉV nem áll meg, és nem lehet rá felszállni, akkor nem kell aggódni. Az elhaladó HÉV szerelvény gyorsított járat, és hamarosan érkezni fog a megállóba olyan vonat, amely felveszi az utasokat. A gyorsított járatok célja, hogy a két végállomás között szállítsák a 80a vasútvonal felújítása miatt a HÉV-et választó, nagyszámú utast. Természetesen a nem gyorsított (személyvonatként közlekedő) HÉV-ek sem járnak ritkábban, mint a február 4-ét megelőző időszakban.
A végállomáson történő felszállás esetén érdemes előzetesen tájékozódni az adott vonat megállási rendjére vonatkozóan, vagy a vonaton elhangzó bemondást figyelni, hogy az úticéljuknak megfelelő vonatot válasszák.

Miért kellett ezt az egészet így megbonyolítani?

A HÉV által választott megoldás célja, hogy a Gödöllőn keletkező (vagy oda, azaz a végállomásra eljutni szándékozó) megnövekedett utasforgalmat úgy szállítsuk el, hogy közben a zsúfoltságot enyhítjük – lehetőleg a várhatóan nagy tömeg minél egyenletesebb elosztásával. A betétjáratokkal biztosítjuk, hogy a közbenső állomásokon, megállóhelyeken fel- és leszállók ne zsúfolt szerelvényeken utazzanak, illetve megakadályozzuk, hogy esetleg ne férjenek fel a vonatra. Azaz, ahol szükséges, ott sűrítünk, kvázi „mentesítő” betétjáratokat indítunk, de ahol nincs sűrítés, ott sem járnak rosszabbul az utasok, hiszen pontosan olyan gyakran jár majd a HÉV, mint korábban, csak egyenletesebb utasterheltséggel. Kerepesről a reggeli csúcsban Budapest irányában óránként 4 helyett 8 indulást; Zsófialigetről, Kistarcsáról, Kistarcsa, kórháztól, Ilonateleptől pedig óránként 4 helyett 6 indulást hirdettünk meg. Gödöllő és Budapest között a 15 perces csúcsidei követést reggel és délután is egyaránt kibővítettük 30 perccel. Valóban nem sebességrekordok felállítása a célunk jelen helyzetben, hanem a vasúti személyszállítási szolgáltatás biztosítása minél kisebb kényelmetlenséggel, minél több utas számára. Megítélésünk szerint az utazási élmény szempontjából kisebb kellemetlenséget jelent egy átszállás, mint az, ha az utas nem fér fel a HÉV-re, vagy a teljes utazás alatt egy túlzsúfolt vonaton utazik. A megváltozott forgalmi rend miatt türelmüket kérjük; amennyiben szükséges, be fogunk avatkozni!